Blog KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA OD KUCHNI

Sztuka projektowania tekstów - polecana książka dla piszących w komunikacji wewnętrznej

W ostatnim czasie w ramach przygotowania do drugiego lockdownu, który mam nadzieję, że jednak nie nastąpi, moja biblioteczka wzbogaciła się o kilka nowych książek.

Połowę już przeczytałam. Nie wiem, kiedy, bo pracy mam dużo. Jakoś tak wyszło na przemiennie z oglądaniem pierwszego sezonu „The Morning Show”. Teraz będę co jakiś czas pojawiała się z tymi książkami na blogu, aby poopowiadać Wam, co z w nich znalazłam.

Zacznę od świetnej książki Ewy Szczepaniak zatytułowanej „Sztuka projektowania tekstów. Jak tworzyć treści, które podbiją internet”. 350 stron merytorycznych podpowiedzi, ćwiczeń i sprawdzonych wskazówek. Kupiłam tę książkę, ponieważ chciałam wzbogacić moje szkolenie z pisania w komunikacji wewnętrznej o nową wiedzę. I jakie było moje pozytywne zaskoczenie, czytając pierwsze rozdziały, gdy odkryłam, że to, o czym pisze Ewa, jest dokładnie na moim szkoleniu. Uff... Czyli jednak coś o tym pisaniu wiem i te lata spędzone w mediach jako dziennikarz przydały się.

Ale i tak zakreśliłam wiele nowych i ciekawych dla mnie wątków. Znalazłam też nowe elementy, które dodałam do mojego szkolenia, ale i do codziennego warsztatu pisania m.in. tego bloga. W tym wpisie opowiem Wam o książce, a w kolejnym będą wskazówki, jak pisać lepiej.

Kim jest autorka
Ewa Szczepaniak to copywriterka i trenerka pisania. Wraz z mężem Pawłem prowadzi pracownię copywriterską Tekstowni.pl. Na co dzień doradza osobom, które chcą pisać lepiej. Organizuje szkolenia, kursy i dzieli się wiedzą na swoim blogu. Zajrzyjcie w wolnej chwili do niej tutaj.  

Co znajdziecie w książce „Sztuka projektowania tekstów”
To książka, która przeprowadzi Was przez podstawy pisania. Choć od razu zaznaczam, że osoby średnio zaawansowane też znajdą tu wiele wskazówek dla siebie. Dowiecie się, jak ważne jest poznanie czytelnika, w naszym przypadku pracowników, do których piszemy. Persony i matryce odbiorców się kłaniają. Przypominam, że na szkoleniu z planowania komunikacji dużo o tym mówię i ćwiczymy robienie takich charakterystyk.

Z książki Ewy dowiecie się też, jak konstruować dobry tekst, a właściwie jak go projektować. Jak tworzyć tytuły, jak napisać lead, jak ułożyć treść części zwanej rozwinięciem i co powinno być w zakończeniu. Ewa sporo miejsca poświęca także wskazówkom językowym. Pisze o leniwych przysłówkach, niemrawych czasownikach i słowach wytartych. Podpowie Wam też, jak zbudować zdanie.

Cały rozdział poświęcony jest trendom. Znajdziecie tu spójność, prostotę, stosowność, minimalizm i otwarcie na odbiorcę. Jest też o efektach specjalnych, czyli np. o tym, jak podkreślić to, co ważne, jak budzić emocje tekstem czy pisać z humorem.

Poczytacie też o opowieściach, relacjach, recenzjach i tekstach eksperckich. Dowiecie się, jak redagować tekst i jak wypracować swój styl. Jest też dużo ćwiczeń – po każdym rozdziale kilka. A na końcu książki znajdziecie podpowiedzi, jak te zadania powinny być rozwiązane.

Książkę wydało wydawnictwo Onepress w 2019 r.   

Twój warsztat pisarski
W komunikacji wewnętrznej wciąż piszemy – artykuły do intranetu, krótsze komunikaty do newsletterów, angażujące treści do wewnętrznych mediów społecznościowych. Jeśli szukacie książki, która Wam w tym pomoże, to „Sztuka projektowania tekstów. Jak tworzyć treści, które podbiją internet” powinna być na Waszej liście lektur do przeczytania i przerobienia. No właśnie, samo przeczytanie jej nie wystarczy. To tak, jak przyjście na moje szkolenie. To za mało. Poprawić swój warsztat pisarski możecie, wykorzystując nową wiedzę w praktyce. Czyli czytamy, zaznaczamy nowości i wdrażamy podczas pisania kolejnego tekstu do intranetu.   

To jak? Jesteście zainteresowani poszerzeniem swojej wiedzy o skutecznym pisaniu? Chcecie usprawnić swój warsztat? Jeśli tak, sięgnijcie po książkę Ewy – znajdziecie ją tutaj. Zapraszam też na moje szkolenie z pisania w komunikacji wewnętrznej (więcej informacji tutaj). Na listopadową edycję zostało już tylko 1 miejsce.

Inne książki o pisaniu
Inną książką, którą polecam w tym temacie, jest „Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować). Copywriting & Webwriting”, Artura Jabłońskiego. Pisałam o niej tutaj: Jak pisać w komunikacji wewnętrznej, żeby chcieli czytać.
Pamiętajcie też, że w Biblioteczce specjalisty komunikacji wewnętrznej jest lista branżowych książek, które polecam, ale które też Wy polecacie, bo tę listę tworzymy razem.  

I od razu ubiegam Wasze pytania o polecane książki. To pytanie zadała mi ostatnio Kasia na Facebooku bloga:

A za tydzień wypatrujcie wpisu o tym, jak pisać skuteczniej. Wyciągnę kilka podpowiedzi z tej książki i podzielę się nimi z Wami.

******

Sprawdźcie też:
Facebooka bloga @blogkwok,  LinkedIn (zapraszam do sieci kontaktów) i na Twittera @maja_biernacka
szkolenia otwarte z komunikacji wewnętrznej (także online)
• newsletter – zapisz się tutaj i odbierz bezpłatnego ebooka


Fot.: Onepress; MB