Blog KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA OD KUCHNI

Wykorzystaj teasera do promocji działań komunikacji wewnętrznej

Teaser znany nam jest przede wszystkim z marketingu. To rodzaj reklamy, zwiastun, zapowiedź tego, co pojawi się wkrótce. Możemy go także zastosować w komunikacji wewnętrznej.

Przygotowując plan komunikacji dla wydarzenia czy projektu firmowego (jak budować plany, pisałam tutaj), warto rozważyć zastosowanie teasera, aby zaskoczyć pracowników. To działanie, które ma zaciekawić, zaintrygować, sprawić, że odbiorca zwróci uwagę na to, co planujemy.

W teaserze nie mówimy wszystkiego, stosujemy niedopowiedzenia, hasła czy słowa, które opisują np. promowaną usługę lub produkt, ale nie znając kontekstu, trudno jest skojarzyć, czego dokładnie kampania dotyczy. Często nie do końca wiadomo po zapoznaniu się z komunikatem w teaserze, z czym w ogóle mamy do czynienia i co nadawca chce nam powiedzieć. To tylko zapowiedź, zajawka tego, co będzie później. Ale właśnie o to chodzi. Ma on bowiem za zadnie zaciekawić, by potem odbiorca chciał sięgnąć po więcej, czyli po sedno naszych działań komunikacyjnych.

Skorzystała z tego mechanizmu firma Benefit Systems, wdrażając portal społecznościowy w swojej firmie. Co zrobili? Najpierw w firmie pojawiły się plakaty z ich zdjęciami i hasłami. Były też wyświetlane na ekranach w firmie. Stylizacje i zdjęcia wykonali sami (przyznacie, że wyszło super). Hasła mówiły o portalu społecznościowym, ale pracownicy nie wiedzieli o tym, że planowane jest wdrożenie takiego narzędzia. Myśleli, że to reklama kolejnego produktu firmy dedykowanego klientom. Informacja „o czymś nowym” rozeszła się po firmie, mówiono o tym, dopytywano o szczegóły.

Pracownicy Benefit Systems na grafikach teaserowych promujących nowe narzędzie komunikacji wewnętrznej

Po pewnym czasie doklejono do plakatów naklejki z wyjaśnieniem, o co chodzi, a na ekranach pojawiło się nowe wideo – do poprzedniego dodano plansze z informacją o nowym narzędziu komunikacji wewnętrznej. I tu nastąpiła właściwa komunikacja projektu.

Prosty sposób, fajnie wykonany. I łatwy do zrobienia – nie było potrzeby drukowania nowych plakatów, wystarczyły naklejki (w oryginalnej wersji był jeszcze na nich adres www portalu społecznościowego firmy, ale go usunęłam).

Druga część kampanii wyjaśniająca cel promocji

Cały wywiad z szefem komunikacji wewnętrznej tej firmy – Rafałem Mikołajczykiem o tym, jak wdrażali u siebie emplo – portal społecznościowy dla pracowników znajdziecie tutaj: Intranet społecznościowy – jak wdrożyć go z sukcesem (case study). Polecam.

A może zrealizowaliście akcję wewnętrzną, w której wykorzystaliście teasera? Jeśli tak, dajcie znać, na czym polegała. Możecie dodać komentarz pod tym wpisem, na Facebooku bloga lub napisać o tym szerzej na blogu jako wpis gościnny.

Teaser w kampanii IKEA

Inną akcję teaserową, o której mogę napisać, a którą realizowałam przed laty i która pokazuje mechanizm działania teasera, było otwarcie Parku Handlowego Franowo w Poznaniu należącego do IKEA. Była to kampania zewnętrzna skierowana do mieszkańców Poznania i okolic. Do dziś wspominam ją z sentymentem ze względu na rozmach działań i niezapomniane wynajęcie helikoptera, by pokazać dziennikarzom z góry wielkość inwestycji IKEA.  

Wideo dokumentujące kampanię promującą otwarcie Parku Handlowego Franowo w Poznaniu (zobacz na YouTube)

W pierwszej części kampanii na billboardach i na środkach transportu miejskiego pojawiły się hasła – Poczuj moc złotówki i data 25 września. Dziennikarze otrzymali od nas pocztą czerwone portfeliki, w których była moneta złotówka i wlepiona metka (jak na ubraniach) z hasłem akcji. Dopiero w drugim etapie działań na billboardach pojawiło się wyjaśnienie: 10 000 produktów za złotówkę i nazwa miejsca, gdzie będzie można je kupić. Dziennikarze otrzymali wtedy zaproszenia na konferencję otwierającą Park Handlowy Franowo. Wszystkie elementy graficzne akcji utrzymane były w kolorach Parku. Całą akcję możecie zobaczyć na powyższym wideo.

******

Sprawdźcie też:
Facebooka bloga,
• newsletter – raz w tygodniu nowy wpis z bloga w Waszych skrzynkach e-mailowych (zapisy – prawa kolumna bloga, sekcja newsletter),
szkolenia z komunikacji wewnętrznej – terminy najbliższych szkoleń otwartych, ofertę szkoleń zamkniętych i sesji indywidualnych.

Zdjęcia i grafiki: Benefit Systems; screen z YouTube