Blog KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA OD KUCHNI

10 darmowych programów i szablonów dla specjalisty komunikacji wewnętrznej

Pisałam już kiedyś o narzędziach dla specjalisty komunikacji wewnętrznej, ale że było to dawno temu, wracam z tematem i kolejnymi, bezpłatnymi narzędziami, które mogą nam pomóc w codziennej pracy. Wybrałam kilka bezpłatnych narzędzi, z którymi miałam ostatnio do czynienia (bezpłatne w wersji podstawowej; czasami są też wersje premium i one są płatne).
Wcześniejsze wpisy z innymi dobrymi narzędziami znajdziecie tutaj:
•    Specjalista komunikacji wewnętrznej i jego 5 podstawowych narzędzi
•    Narzędzia dla specjalisty ds. komunikacji wewnętrznej

I od razu prośba – jeśli znacie bezpłatne narzędzie (program lub szablon), którego nie ma na moich listach, a które może nam pomóc w codziennej pracy w komunikacji wewnętrznej, dajcie mi znać na Facebooku bloga, na moim Linkedinie lub mailem (kontakt) – chętnie sprawdzę i dodam do tej listy.
 
Zobaczcie, co wybrałam dla Was dzisiaj. Poniżej znajdziecie narzędzia, które pomogą w mierzeniu komunikacji wewnętrznej i zarządzaniu nią, jest też aplikacja do interakcji z publicznością podczas spotkań wewnętrznych i trochę podpowiedzi dot. ilustracji do tekstów, które tworzymy.

ILUSTRACJE
1.    Tworzenie grafik i raportów
Piktochart to proste narzędzie do tworzenia grafik, infografik, raportów, prezentacji czy opracowań. Działa podobnie jak Canva. Nie musicie mieć wielkiej wiedzy na temat kompozycji, narzędzie to dostarcza wielu gotowych szablonów, które można edytować. Jest bezpłatne, a jego bardziej wypasiona wersja jest płatna w abonamencie miesięcznym. Canva jest dostępna po polsku i angielsku, Piktochart tylko po angielsku.

2.    Bazy bezpłatnych zdjęć – obok Pixabay.com, bezpłatnej bazy zdjęć, z której korzystam najczęściej, mamy jeszcze Pexels.com, Unsplash.com i Stocksnap.io i pewnie wiele innych. Nie bierzemy zdjęć z wyszukiwarki google, nie, nie. Jeśli szukacie ilustracji lub zdjęcia i chcecie wykorzystać je legalnie, sprawdźcie zasoby tych bezpłatnych baz zdjęć. Jest w czym wybierać. Przy zdjęciach jest informacja, na jakiej zasadzie można pobrać zdjęcie. Zazwyczaj są do dowolnego użytku, także do edycji i nawet nie trzeba podpisywać źródła (ja zazwyczaj je podaję na końcu blogowego wpisu, aby promować te miejsca). Może się jednak zdarzyć, że są jakieś ograniczenia w użyciu danego zdjęcia, dlatego warto rzucić okiem przed pobraniem na te informacje. A tak w ogóle, to w komunikacji wewnętrznej lepiej jest postawić na prawdziwe zdjęcia naszych pracowników, biura, z akcji i działań, a nie kupować nieprawdziwe sztuczności w internecie.

3.    Usuwanie tła z grafikRemove.bg to proste i bezpłatne narzędzie do usuwania niechcianego tła ze zdjęć. Poniżej przykład, jak to działa.

4.    Usuwanie niechcianych elementów ze zdjęć – to też by się przydało, prawda? Od niedawna testuję inPaint. Czy go polecam? Jeszcze nie wiem, ale z tego, co czytałam programów do usuwania elementów ze zdjęć jest sporo, a ten ponoć jest niezły. W razie potrzeby – możecie go pobrać np. tutaj.  

MIERZENIE
5.    Mierzenie działań komunikacji wewnętrznej z SocialChorus
– firma ta jest dostawcą platformy do komunikacji z pracownikami. Pod linkiem tutaj podzielili się z nami bezpłatnym excelem, gdzie znajdziecie 2 arkusze:
•    w pierwszym określacie cele, KPIs, opisujecie kampanię komunikacyjną, którą realizujecie, wykorzystane narzędzia, odbiorców, co i kiedy chcecie zmierzyć,
•    a w drugim arkuszu jest miejsce na określenie mierników dopasowanych do kolejnych działań komunikacyjnych.
Warto przejrzeć dla inspiracji lub pobrać jako gotowca.
A więcej informacji o SocialChorus i ich platformie znajdziecie tutaj.

6.    Mierzenie komunikacji emailowej z Bananatag – gdybyście szukali bezpłatnego narzędzia do sprawdzenia, jak idzie w Waszych firmach korzystanie z emaili (tych centralnych wysyłanych do wszystkich pracowników) i gdzie warto wprowadzić zmiany, to sprawdźcie tego excela przygotowanego przez Bananatag. To eksperci od mierzenia komunikacji mailowej. Excela możecie pobrać tutaj (jest po angielsku).

ZARZĄDZANIE KOMUNIKACJĄ
7.    Tworzenie person z Hubspot.com
– raczej staram się nie polecać narzędzi online do tworzenia person w komunikacji wewnętrznej, ponieważ spytania, które się tam pojawiają są zbyt ogólne do zrobienia dobrej charakterystyki naszych odbiorców. Ale to narzędzie daje możliwość dodawania własnych sekcji, więc jest nadzieja. Jeśli macie ochotę zobaczyć, jak to działa i zainspirować się, to rzućcie okiem na narzędzie od Hubspot. Zdecydowanie jednak te kilka wstępnych pytań, które tam znajdziecie, to za mało do zrobienia dobrej persony dla działań komunikacji wewnętrznej. Dlatego konieczne jest dodanie kolejnych elementów z Waszymi propozycjami, aby dobrze zdiagnozować personę. Boksy można przesuwać, zmieniać ich kolory. Narzędzie jest w języku angielskim. Poniżej przykład stworzony przeze mnie.

8.    Plan komunikacji od All Things IC – na blogu Rachel Miller z UK znajdziecie mnóstwo artykułów o komunikacji wewnętrznej, ale też możecie tam bezpłatnie pobrać prosty szablon do budowania planów komunikacji. Jest po angielsku i poprowadzi Was przez kilka najważniejszych elementów, które taki plan powinien mieć. Znajdziecie go tutaj.
A jeśli szukacie dodatkowych informacji na temat planowania komunikacji wewnętrznej i poszukujecie więcej ciekawych i przydatnych szablonów do planowania, to zapraszam na moje szkolenie w tym temacie. Wyjdziecie po nim z 10 szablonami – omówionymi, przećwiczonymi w wersji edytowalnej do wykorzystania w codziennej pracy, i po polsku. Sprawdźcie terminy najbliższych moich szkoleń tutaj.  

9.    Zarządzanie zadaniami z Trello – kolejne przydatne narzędzie w naszej pracy warte uwagi. W wersji podstawowej to narzędzie dostępne jest bezpłatnie i daje możliwość tworzenia tablic, list i kart zadań do wykonania. Można tu szybko i w łatwy sposób wypisać np. zadania projektowe, kamienie milowe, kolejne kroki, przenosić zadania już zrobione na tablicę wykonanych albo przypisać je innemu użytkownikowi. Dobre narzędzie dla wszystkich, którzy lubią listy to-do, checklisty i inne wymienianki do odhaczania. Narzędzie dostępne jest po polsku tutaj.

INTERAKCJA Z PUBLICZNOŚCIĄ
10.    Interakcje z publicznością za pomocą Poll Everywhere
– to narzędzie możemy wykorzystać do zaangażowania publiczności podczas np. naszej prezentacji na spotkaniu itp. Udostępniamy link lub QRCode publiczności, która za pomocą swoich smartfonów z dostępem do internetu ma możliwość  odpowiadania na zadane przez nas pytanie czy może np. głosować na podane odpowiedzi itp. Może nam się przydać podczas townhalli z zarządem czy innych wewnętrznych spotkań. Przetestujcie.

Inne narzędzia i szablony
Znacie inne, pomocne w naszej pracy narzędzie (program lub szablon), którego nie na tej liście i w poprzednich wpisach? Dajcie mi znać na Facebooku bloga, na moim Linkedinie lub mailem (kontakt) – chętnie sprawdzę i dodam do tej listy.

******

Sprawdźcie też:
Facebooka bloga i LinkedIn (zapraszam do sieci kontaktów)
szkolenia otwarte z komunikacji wewnętrznej
• newsletter – raz w miesiącu z nowymi wpisami (zapisy – prawa kolumna bloga)

Fot. główna: Pixabay.com; screeny z narzędzi